Interview met Jolanda en Pascal –
“Sinds corona lopen we één keer in de week samen”

Door de coronacrisis zijn alle wedstrijden natuurlijk afgelast, maar toch lijken er meer mensen dan ooit nu aan het hardlopen te zijn. Waar komt deze motivatie vandaan, waarom vinden mensen hardlopen toch zo leuk?

Elke woensdag (de dag van de Run & Talk hardlooptraining) komt er een blog online met het verhaal van een hardloper, met deze week het verhaal van Jolanda en Pascal. 

Welkom Pascal en Jolanda, super tof dat jullie je hardloopverhaal komen vertellen op mijn blog! 
Wie zijn jullie en wat doen jullie allemaal? 

J: Ik ben Jolanda, ik ben 23 jaar en ik zit in mijn master klinische neuropsychologie. Normaal gesproken zou ik nu voetballen – ik voetbal bij de Knickerbockers in Dames 7. Door corona is dat al een tijdje helemaal platgelegd. Voornamelijk de hogere klasses begonnen weer met trainen en daarnaast zijn er sinds deze week open trainingen waar een beperkt aantal mensen naar toe kunnen. Ik was hiervoor ook wel een beetje bezig met hardlopen, maar ik had er niet heel veel tijd voor omdat ik naast veldvoetbal ook nog zaalvoetbal doe bij Vijfje. Daar was ik dus in de week al veel mee bezig. Nu loop ik twee keer in de week hard.

P: Ik ben Pascal, ik studeer farmacie en ik zit nu in het laatste jaar van de master, ik ben nu bijna klaar. Voor corona trainde ik ook drie keer in de week, maar met corona zat ik meer thuis en hield ik meer tijd over om ook langere afstanden te lopen. Ik ben nu net weer begonnen met stage en ik merk dat ik nu wel weer wat minder tijd ervoor heb dus mijn afstanden worden weer wat korter. Naast het hardlopen doe ik ook aan wielrennen, maar wel alleen in de zomer. Ik ben een mooi weer fietser!

Sinds wanneer lopen jullie hard en hoe zijn jullie begonnen met hardlopen? 

J: Toen ik met Pascal een relatie kreeg ben ik het weer gaan oppakken. Ik denk nu sinds een jaar ongeveer dat ik nu aan het opbouwen ben. Maar als ik het druk had met voetbal ging ik daarnaast niet ook nog hardlopen want dat werd te intensief. Ik ben begonnen omdat ik merkte dat er niet voldoende conditietraining was bij voetbal, daarom begon ik met intervaltrainingen zodat ik daar profijt van heb op het voetbalveld. Ik merkte dat ik ook daadwerkelijk profijt ervan had en dat ik het langer volhield. Het heeft lang geduurd voordat ik het echt leuk begon te vinden.

P: Ik loop nu ongeveer 2.5 jaar hard. Ik stopte bij de sportschool omdat ik merkte dat ik geen motivatie had om daar heen te gaan. Ik zocht iets wat ik in de winter kon doen waar ik dan net zoals in de zomer als ik ging wielrennen gelijk vanuit huis kon doen. Toen kwam ik bij hardlopen uit. Ik wist dat ik redelijk lang kon lopen want in de sportschool liep ik ook wel 10 kilometer lang op de loopband, maar ik moest wel een beetje conditie opbouwen.

Hoe ziet een hardloopweek bij jullie eruit? Is er een verschil in trainingsweek voor en na corona? 

J: Voor corona liep ik heel onregelmatig omdat het heel erg afhankelijk was van mijn voetbalwedstrijden en hoe vaak ik trainde. Wat ik voor corona deed was als ik eigenlijk geen tijd had om te voetballen dan probeerde ik wel hard te lopen om toch een beetje te sporten in de week. En nu ben ik alleen maar aan het hardlopen en niet meer aan het voetballen. Ik loop nu veel regelmatiger hard, twee keer per week.

P: Ik loop standaard drie keer in de week, dat is niet echt veranderd. Ik loop altijd op maandag, woensdag en zaterdag. Dan loop ik op maandag een kortere afstand of een intervaltraining, woensdag loop ik meestal iets langer op mijn eigen tempo en in het weekend loop ik tussen de 15 en 20 kilometer.

J: Wat nu ook wel veranderd is, is dat we nu vaker samenlopen. We lopen sinds corona ongeveer één keer per week samen. Daarbij heb ik een duurtraining en Pascal een intervaltraining. Hij trekt dan sprintjes en komt weer naar mij toe.

P: Jolanda vindt het ook fijn om met mij te lopen omdat ik op een heel strak tempo kan lopen en daar heeft Jolanda wat meer moeite mee.

Als straks voetbal weer begint, hoe zie je het dan voor je? 

J: Ik ga sowieso stoppen met zaalvoetbal dus dan heb ik wat meer ruimte om hard te gaan lopen. Ik wil dan proberen om één keer per week hard te gaan lopen, en dan een beetje afwisselen tussen interval en duurloop. Ik vind het toch best wel heel leuk dus ik wil ook wel graag wat evenementen lopen en medailles halen.

Hoe blijven jullie gemotiveerd in deze tijd?

P: Ik had zelf een halve marathon als doel, die had ik in maart moeten lopen. Het duurde me toen te lang dus ben ik het gewoon zelf gaan lopen. Toen heb ik zelf gewoon een route uitgestippeld. Daar haalde ik wel motivatie uit. Maar ik heb niet echt motivatieproblemen want ik wil gewoon graag buiten iets doen.

J: Maar voor Pascal is hardlopen ook wel, als je een lange dag hebt gehad, een manier om je hoofd leeg te maken. Dat is eigenlijk ook een soort van motivatie om te gaan. Dat heb ik ook wel. Als ik gestudeerd heb dan wil ik gewoon even naar buiten en dan kan ik net zo goed gaan hardlopen. Dat motiveert ook wel. Gewoon even eruit zijn. Daarnaast wil ik ook sportief blijven en mijn conditie behouden voor als ik weer in september begin met voetbal.

Wat is jullie lievelingstraining en afstand om te lopen? 

P: Voor mij is het wel een duurloop. Op dit moment vind ik 15 kilometer echt ideaal. Dan ben ik wel moe maar niet kapot. Ik vind het wel voornamelijk fijn om lange afstanden te lopen.

J: Voor mij nu ook wel echt duurloop. Dat is bij mij wel echt veranderd, ik was eerst heel veel met interval bezig maar nu vind ik een duurloop gewoon echt heel leuk, ook omdat ik er steeds beter in word. Ik merk dat als ik een kortere afstand loop dat ik het nu veel beter vol kan houden en ook wel sneller kan. Dat is wel heel motiverend. Ik loop nu het liefst tussen de 8 en 10 kilometer.

Hebben jullie nog bepaalde doelen die jullie met het hardlopen willen bereiken? 

P: Eerst was dat wel een halve marathon, maar nu wil ik toch wel richting de hele marathon.

J: Hij zei altijd ‘Ik ga nooit een hele marathon lopen’! Ik heb niet echt een doel zoals een halve of hele marathon lopen, ook omdat ik een voetballer ben. Mijn doel nu is om bijvoorbeeld een 10 kilometer met een nette tijd te lopen bij een evenement.  Mijn andere doel is een hele wedstrijd kunnen voetballen zonder dat ik super moe word. Ik speel als middenvelder, daar moet je echt een goede conditie voor hebben want je moet én aanvallen én verdedigen. Ik ben dus eigenlijk constant heen en weer aan het rennen. Dat is heel intensief.

Waar kijken jullie het meeste naar uit na deze coronacrisis? 

J: Voor mij is dat wel weer kunnen voetballen met mijn team. Ik hou gewoon heel erg van teamsport ook al vind ik alleen hardlopen ook wel leuk, maar teamsport is toch wel echt mijn ding. Dat heb ik altijd al leuk gevonden. En om weer hard te lopen op evenementen lijkt me ook heel leuk, zoals een Urban Trail.  

P: Voor mij is dat ook hardloopevenementen, maar ook wielrenevenementen. Die vinden alleen in de zomer plaats dus die gaan dit jaar allemaal niet door. Ik wilde vorig jaar de fietselfstedentocht al fietsen maar ik was uitgeloot, dit jaar was ik wel ingeloot maar het gaat niet door. Ik heb nu wel een ticket voor volgend jaar dus hopelijk kan ik hem dan eindelijk gaan fietsen.

Bedankt voor het delen van jullie verhaal, Jolanda en Pascal!

Je kan Jolanda en Pascal op Instagram volgen op @jolandahanekamp en @jongsmapascal !

Wil je hier ook jouw hardloopverhaal vertellen? Stuur dan een mailtje naar eliza@runandtalk.nl of gebruik het contactformulier

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *